TESTEN MET DE DOELGROEP | 1 juli 2016

Vandaag zijn wij ons prototype gaan testen bij de doelgroep. Hiervoor hebben wij contact opgenomen met een school, om te vragen of wij hier een aantal kinderen mochten lenen om ons prototype te proberen. Geïnteresseerd naar ons concept, mochten wij met een hele klas (groep 7) testen.

Usability test vrijdag 1 juli jl.

We hebben de klas in tweeën gesplitst, het was niet zo’n grote klas dus we hadden ongeveer 10 kinderen in elk groepje. Afwisselend hebben we de volgende aspecten met de groepjes getest.

Met behulp van een extern scherm, hebben wij ons prototype kunnen testen. Om en om, konden de kinderen naar voren komen om de test af te nemen. Hierbij ontstond veel rumoer, wanneer het gezicht van het kind op het grote beeldscherm werd geprojecteerd en ze dan een foto moesten maken. Het was meer enthousiasme en plezier dan dat het storend was. Echter bij onze uiteindelijke installatie, hebben wij hiermee rekening gehouden dat alleen zij die bezig zijn met de installatie ook alleen het foto moment kunnen zien.

Ook hebben we de informatie van onze poster laten zien en lezen, om te kijken of deze interessant genoeg was voor de doelgroep, maar ook om te checken of het taalgebruik passend was en het ook duidelijk was wat we met de installatie willen bereiken. Bij enkele kinderen kwam het voor dat hier en daar woorden waren gebruikt die niet paste in hun vocabulaire.

Onderstaande 3 vragen hebben wij als rode draad aangehouden tijdens het testen van onze installatie:

1. Zijn de instructies duidelijk voor het deelnemen aan de test en het gebruiken van de installatie? 

Al snel kwamen wij erachter dat wij 1 instructie geheel vergeten waren, namelijk een tekst bij het maken van een foto, die instrueert hoe je een foto maakt.

voorbeeld1

(Afbeelding 1: eerste instructie)

voorbeeld2

(Afbeelding 2: Geen instructie (Zoals je hierboven ziet is er geen instructie op het scherm, dat de gebruiker vertelt wat hij/zij zou moeten doen op dit moment)). 

Verder is de installatie redelijk vanzelf sprekend, kinderen waren bekend met de arcade buttons en konden zich met gemak navigeren door het systeem. Echter viel het wel op dat  wanneer er op een button werd gedrukt, het niet altijd even duidelijk is als de button ook gewerkt heeft.

2. Is de geschreven informatie duidelijk en niet te moeilijk voor de doelgroep?

De teksten en het taalgebruik in de installatie zelf werd prima begrepen door de doelgroep. Hier hebben wij uiteraard ook vanaf begin af aan rekening mee gehouden, vandaar dat wij ook hebben gekozen voor meer visuele informatie dan alleen tekst.
voorbeeld3kopie

(Afbeelding 3: zowel visueel informatie als tekst)

Echter was het hier en daar wel verwarrend, wanneer een tekst niet overeen kwam met de afbeelding *oops foutje* en natuurlijk de kinderen bedankt voor het vinden van deze fout!
voorbeeld4

(Afbeelding 4: verkeerde tekst bij afbeelding ‘spontaan’ hoort ‘vragen naar hulp’ te zijn)

Daarnaast is het ons zelf opgevallen dat enkele subtitels ook anders konden, bijv. bij het kiezen van gender stond ‘jongetje of meisje’ – jongetje is hier een verkleinwoord van ‘jongen’. Enkele andere voorbeelden die veranderd moeten worden:

  • Waar ben je het liefst? buiten op avontuur OF binnen met je familie
  • Welke superkrachten zou jij kiezen? super sterk zijn OF kunnen vliegen
  • In wat voor een auto zou jij rijden later? in een gewone auto OF in een zelfrijdende auto

3. Werkt de installatie naar behoren?  

Op enkele punten na, wel. Soms staan er veel iconen bij de infographics, het is lastig om deze allemaal te onthouden. Om dit op te lossen wordt alle informatie mee naar huis gestuurd zodat dit thuis nog een keer rustig doorgelezen kan worden. We zijn er ook achter gekomen dat verschillende content niet aanwezig was in de processing library. Hier hebben wij notities van gemaakt tijdens het testen en wij zullen uiteraard alle mogelijkheden grondig doorlopen om te voorkomen dat dit niet nog ergens kan gebeuren. Tenslotte vonden enkele kinderen het wel vervelend wanneer de foto niet naar wens was gegaan, en ze niet de mogelijkheid hadden om dit opnieuw te doen.

Conclusie

Over het algemeen werkt de gehele installatie prima, de kinderen hadden plezier in wat ze deden, vonden het niet te lang te duren en waren geïnteresseerd naar de uitkomst. Na afloop hoorden we ze ook nog napraten over wie wat ging worden in de toekomst en enige discussies over wat bepaalde beroepen nu inhielden. Erg leuk om te horen en te zien.

Plan van aanpak

De volgende punten nemen wij mee naar ons eindproduct:

Instructietekst bij foto moment, dit moet toegevoegd worden om verwarring te voorkomen. Zonder dit, is het namelijk niet duidelijk wat je moet doen of hoe je het moet doen.

Taalfouten / tekstkeuzes aanpassen, zoals al eerder aangegeven zijn er enkele fouten ontdekt in de teksten. Deze gaan wij controleren en aanpassen zodat alles in duidelijke en goed Nederlands is geschreven.

Visuele feedback integreren, bij het maken van een keuze met behulp van de toetsen was het voor vele soms onduidelijk als de knop had gewerkt waardoor er hier en daar nogmaals werkt gedrukt- en er een vraag ongelezen werd beantwoord.

 

 

Plaats een reactie